בפרסום של אחת מתחנות הרדיו, שחוזר כבר עשרות שנים, אומר הקריין שרק אצלם "הפרסום ברדיו עובד". באופן די סמלי, הפרסום הספציפי הזה מוכיח את הטענה. קשה למצוא ישראלי שהתשדיר לא הצליח לחלחל אליו במשך השנים, כשאצל רבים כל אזכור שכזה מעלה קונוטציות חיוביות.
במובן הרחב יותר פרסום ברדיו נחשב לאחד האפיקים היותר מומלצים כיום, בטח אם בוחנים אותו במונחים המתבקשים של עלות מול תועלת. אז מהן הסיבות שמסבירות מדוע גם לכם, בעלי עסקים בסדרי גודל משתנים ובתחומי הפעילות השונים, כדאי לשקול אותו?
הכול מתחיל בקהל היעד
לא צריך להיות מומחה לפרסום כדי לדעת שמידת החשיפה של קהל היעד הפוטנציאלי לפרסום מסוים הוא אחד הפרמטרים העיקריים להצלחה שלו. במקרה של פרסום ברדיו, נקודת הפתיחה בהחלט גבוהה. למרות שבחלק מהשנים הנתונים הצביעו על ירידה מסוימת באחוזי ההאזנה, כיום אין ספק שהיא גבוהה בכל קנה מידה. ראשית, עקב החשיפה המובנת מאליה לרדיו בבית או במהלך נסיעה ברכב: למעשה, כמעט תשעה מתוך עשרה ישראלים דיווחו בסקרים שהם מאזינים לרדיו בתדירות כזו או אחרת.
נקודה חשובה נוספת היא שבעידן הטכנולוגי של היום, עלה מגוון האפשרויות להאזין לרדיו. לתחנות הרדיו יש אפליקציות ואתרי אינטרנט ייעודיים, שמקלים על ההאזנה אליהן מכל מקום ובכל זמן. בנוסף, האפשרות של האזנה מושהית – כלומר האזנה לתוכנית מוקלטת שכבר הסתיימה במועד שרואים לנכון – הפכה ללגיטימית ולמבוקשת מאוד.
המטרה: ללכוד את תשומת לב המאזינים
פרסום ברדיו אינו שונה במטרת העל שלו מרוב אפיקי הפרסום האחרים. מלבד היעד הברור לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר (והרדיו אגב בהחלט עונה על ההגדרה הזו), המפרסמים ישמחו בוודאי לתשומת לב גבוהה ככל האפשר מצד המאזינים. למרות שהאזנה לרדיו נעשית בדרך כלל במקביל לביצוע פעולות אחרות, הסיכויים שהמאזינים ימקדו לפרסום תשומת לב הם בהחלט גבוהים. אחרי הכול, ברדיו רוב האנשים אינם מעבירים תחנה כשמגיעות הפרסומות.
פנייה ממוקדת לקהל היעד
אופי הפרסום ברדיו מקל אף הוא על ההגעה לקהל היעד. התשדירים ברדיו נוטים להיות קצרים ולא לעבור את רף חצי הדקה. תנאים אלו מקלים על קהל היעד לקלוט את המסרים לפני שהם יהפכו להיות מעיקים מבחינתם. מכיוון שהקול הוא שמדבר ברדיו, קטנים הסיכויים ל"מסיחי דעת" מסוגים שונים. כולנו מכירים פרסומות בטלוויזיה בהן יש עושר כל כך גדול של אטרקציות חושיות – משחק, מוזיקה, תפאורה, כיתוב וכדומה – עד שבתום התשדיר כבר לא זוכרים מי בדיוק פרסם כאן ומה.
התשדירים הקצרים והממוקדים של הרדיו יכולים מנגד להיות יעילים יותר. עם זאת כן מומלץ להשקיע בהם את מירב המאמצים והמחשבה, כאשר יצירתיות היא בהחלט רעיון מוצלח. תשדיר זכיר שאנשים מזמזמים בלי לשים לב, ובעיקר בלי סוף, יהיה מן הסתם מוצלח יותר.
כמה זה עולה? (או: היתרון הכלכלי)
עלות הפרסום ברדיו משתנה בהתאם לאופי הפרסום, התחנה המדוברת, שעות הפרסום, כמות התשדירים וכן הלאה. עדיין, ניתן לטעון בפה מלא שהעלויות הן נמוכות משמעותית בהשוואה מרוב אפיקי הפרסום הפונים כיום להמונים. אסור לשכוח שהפקה של פרסומת ברדיו תהיה פשוטה פי כמה בהשוואה לפרסומות בטלוויזיה, למשל, בהן יש צורך לאתר שחקנים, להשקיע בתפאורה או בגרפיקה וכן הלאה. ברדיו רעיון מוצלח, יחד עם קריין כריזמט ומעט מוזיקה יכולים בהחלט לעשות את העבודה.
עקב המחירים הסבירים שגובים תחנות הרדיו, אפשר בהחלט לבחור בפרסום הכולל מספר מכובד של תשדירים. בדרך זו גדלים הסיכויים שקהל היעד ייחשף לפרסום ואף יפתח תחושות חיוביות כלפי המותג המפרסם. מומלץ להיעזר בחברה מתווכת ולא להתנהל ישירות מול הרדיו כך תוכלו לוודא שהפרסום ברדיו שלכם יהיה אפקטיבי באמת.
בעלי עסקים, ראו גם: