פיתוח עסקי מוגדר בתור צעדים מתוכננים מראש ויזמות שעוזרים לצמיחה עסקית. פיתוח עסקי כולל הגדלת הכנסות, התרחבות עסקית, הגדלת רווחיות באמצעות שיתופי פעולה, אסטרטגיות שיווקיות, קבלת החלטות שונה ועוד. קיימות משרות שונות בתחום כמו מנהל פיתוח עסקי, אך בסופו של דבר יש יתרון משמעותי בהשכרת שירותים של בעל מקצוע חיצוני. הנה כל מה שאתם חייבים לדעת על פיתוח עסקי.
מהו פיתוח עסקי?
פיתוח עסקי הוא מונח כולל למגוון רחב של שירותים. הדעה רווחת מתייחסת לכך שפיתוח עסקי נוגע לרוב בקידום ושיווק, אך זה רק קצה הקרחון. פיתוח עסקי הוא מספר אמצעים שמטרתם לקדם את העסק, שיווק הוא רק חלק קטן. פיתוח עסקי מתמקדת בצמיחה אורגנית יותר מאשר ממומנת על ידי פיתוח מוצר, חקר קהל היעד, זיהוי שווקים חדשים, טכנולוגיות חדשות שעשויות להשפיע על העסק שלכם והגדרת מטרות ספציפית. פיתוח עסקי חייב להיות מבוסס על חזון עסקי. חזון עסקי הוא במילים אחרות למה הקמתם את העסק מלכתחילה.
למה חזון עסקי משמש?
חזון עסקי הוא הבסיס של פיתוח עסקי. ללא חזון עסקי לא נוכל לבנות תוכנית עסקית שלרוב תשמש אותנו לגיוס משקיעים. יש אלפי מסעדות לצורך הדוגמא, אבל לכל אחת מהמסעדות אמור להיות חזון עסקי ספציפי וזה מה שהופך את העסק לייחודי. אם ניקח לדוגמא את פייסבוק (בין אם אתם אוהבים את האפליקציה או לא), החזון העסקי של פייסבוק הוא לקשר בין אנשים בכל רחבי העולם. מפתח עסקי עוזר לכם למצוא את החזון הנקודתי והמתאים ביותר לעסק שלכם.
מאפיינים של פיתוח עסקי מוצלח:
- רווחיות – פיתוח עסקי מוצלח יתרום לצמיחת העסק בהגדלת מכירות, התרחבות עסקית, שיווק נכון וממוקד, משאבי אנוש, חשבונאות, פיתוח מוצר, ניהול ספקים ועוד.
- ניצול הזדמנויות – התפקיד של מפתח עסקי הוא תמיד להיות ערני להזדמנויות חדשות בשוק, לדעת מה קורה בדיוק אצל המתחרים, ולהיות עירני למקורות ההכנסה הנוכחיים של החברה.
- חלוקה – פיתוח עסקי נוגע בכל המחלקות השונות בעסק, החל ממכירות ועד ניהול מוצר וספקים. כחלק מפיתוח עסקי יש חשיבות למעורבות ברשתות החברתיות, להיות בקשר הדוק עם קהל הלקוחות, לתת מענה על שאלות ולמגדר מוניטין שלילי אם קיים.
- הערכת שוק – כחלק מפיתוח עסקי נרצה לבחון איך להרחיב את קהל היעד או במילים אחרות, איך להגיע ליותר לקוחות. יש אסטרטגיה שונה להגדלת הלקוחות בהתאם לסוג העסק, כיום רוב העסקים פועלים גם באינטרנט וזה למעשה מאפשר להרחיב את השירות הניתן גם לחו"ל.
מהם השלבים של פיתוח עסקי?
פיתוח עסקי כולל מספר שלבים העשויים להשתנות בהתאם לכל עסק. ריכזנו עבורכם ארבעה שלבים מרכזיים בתהליך:
- בחינה חיצונית – מפתח עסקי מגיע לעסק שלכם ובוחן איך העסק נראה דרך העיניים שלו. החשיבות של מבט חיצוני ונטרלי היא גבוהה, מפתח עסקי יכול לראות דברים שאנחנו בעסק לא רואים או לא חושבים שהם בעלי השפעה. הבחינה החיצונית נעשית גם בצורה ויזואלית בה בעל המקצוע רואה איך אתם מתנהלים, בוחן את המוצרים/השירות שלכם, יחסי אנוש, סמכויות ועוד. מעבר לכך, מפתח עסקי בוחן את הדוחות הכספיים של החברה, את עלויות הספקים, תמחור מוצרים ובכך יש לנו תמונה רחבה בנוגע לעסק.
- תוכנית עסקית – לאחר שבעל המקצוע מחזיק בתמונה רחבה וממוקדת לגבי העסק, כעת הוא יכול לבנות תוכנית עסקית בהתאם ליעדים מרכזיים. התוכנית העסקית מבוססת על השלב הראשון, היא כוללת מיגור נקודות שליליות בעסק, פיטוריי עובדים, האצלת סמכויות ועוד שינויים בעסק. השינוי המהותי הוא השינוי המנטלי של בעל העסק.
מעבר לכך, התוכנית העסקית כוללת שלבים לפיתוח עסקי – איך מרחיבים את העסק. כפי שציינו, הבחינה נעשית בהתאם למאפיינים של פיתוח עסקי. התוכנית עשויה להשתנות בהתאם לצורך, הפיתוח העסקי יכול להיות בליווי צמוד של מלווה עסקי או על ידי ייעוץ חד פעמי.
- יישום – שלב היישום כולל מכירות, הפעלת תוכנית שיווק ממוקדמת ומפוקחת. התוכנית השיווקית היא לפי תקציב שיווק משוער. היישום כולל יצירת שותפויות, ביקורים, קידום אורגני, מודעות במדיה החברתית ואף שלטי חוצות. במהלך היישום גם נעקוב אחרי ניהול מוצר בהתאם לתקנים הרגולטוריים ודרישות השוק המקומי.
- פיקוח – לאחר שהתוכנית כבר נמצאת בפעולה לאורך כל הזמן נרצה לפקח על התוכנית ולראות עמידה ביעדים. השגת המטרות לוקחת מעט זמן, לעיתים החלוקה נפרשת על גבי שנים. לכן, פיתוח עסקי כולל מטרות עיקריות ומעבר לכך, גם מטרות משניות שהן צעדים בדרך למטרה הראשית.
פיתוח עסקי הינו תחום ניהולי אשר מאפשר צמיחת העסק, קבלת החלטות לגבי אופן צמיחת העסק ובחינת הזדמנויות עסקיות עבור העסק. בארגונים גדולים ניתן למצוא יחידות מורכבות שאחראיות לפיתוח עסקי, מה שמאפשר לא רק התמודדות עם שיגרת היום-יום הקיימת של העסק אלא מבט קדימה, תכנון לעתיד, והגדלת רווחיות העסק. פיתוח עסקי הינו תחום ניהולי בתנופה, שהופך מקובל יותר ויותר בארגונים גדולים. ארגונים קטנים ש"חושבים בגדול", משקיעים על פי רוב בפיתוח עסקי כתפקיד נוסף של עובד בכיר בעסק, או על ידי מנהל חיצוני אשר מוסמך לייעץ בתחומים אלו.
תחומי אחריות של העוסקים בפיתוח עסקי
פיתוח עסקי, כשמו כן הוא, תפקידו לפתח את העסק, כלומר- להגדיל את מחזור הרווחים, להרחיב את פעילות העסק, למצוא שווקים חדשים, מוצרים חדשים ותכניות חדשות עבור העסק, לזהות לקוחות פוטנציאליים וכדומה. כל זה ייעשה על ידי בחינת השוק בו מתנהל העסק ושווקים מקבילים או דומים, יצירת קשרים איתנים עם שותפים פוטנציאליים ועם לקוחות אפשריים, בדיקת אפשרויות חדשות לשיווק המוצרים או השירותים המוצעים בעסק (למשל, הצגת שווקים חדשים, מדינות חדשות, או אפילו אתר מכירתי באינטרנט), ואפילו לעיתים מציאת דרכים להוזלת עלויות הייצור, למשל על ידי יצירת שיתופי פעולה, או זיהוי דרכים נוחות או שיווקיות יותר לייצור המוצרים.
פעילויות הפיתוח הללו נעשות בידי אנשי הנהלה בכירים בארגון, המבינים לעומק את האסטרטגיה העסקית של הארגון, והן תוצרים של אסטרטגיה זו, המנחה את כיווני הפעילות עבור פיתוח עסקי. המשמעות היא, שפיתוח עסקי מרוויח מבחירה ברורה של אסטרטגיה עסקית, כמו גם מהבנה עמוקה של התכנית העסקית של הארגון ומטרותיו בטווחי זמן שונים.
זיהוי הזדמנויות כשלב בתהליך הפיתוח העסקי
חלק משמעותי מפעילויותיו של מפתח עסקי הינה זיהוי הזדמנויות שיכניסו "דם חדש" לשגרת היום-יום של הארגון. הדבר נעשה על ידי יצירת קשרים עם שותפים ולקוחות פוטנציאליים, הכרת הנפשות הפועלות בשווקים הרלוונטיים, יצירת קשרים חדשים וביצוע מחקרי שוק. לאחר מכן, ביצוע בדיקות הייתכנות מסוגים שונים על מנת להעריך את האפשרויות הנפתחות בפני הארגון בכל הזדמנות שאותרה, את הרווחיות הצפויה מתוך פעילות חדשה מוצעת, כמו גם את האפשרויות העמודות בפני הארגון להיענות להזדמנות (מבחינה טכנולוגית ומבחינות אחרות).
בכל ארגון קיים מפתח עסקי
גם בארגון שהוא עוסק מורשה וקיים בו רק עובד אחד, ניתן לומר כי יש מי שאחראי לפיתוח העסקי. באותו האופן, ניתן לומר שבכל ארגון יש מי שחושב על פיתוח עסקי, שינויי דרך הפעולה של הארגון, איתור עסקאות חדשות, וכדומה. ארגונים גדולים או ארגונים שמתפתחים במהירות, על פי רוב מעסיקים יחידת פיתוח עסקי, ובה אנליסטים, כלכלנים, אנשי עסקים וכדומה. ארגונים קטנים יותר לעיתים מסתפקים בסמנכ"ל פיתוח עסקי, או בפיתוח עסקי כחלק מתחומי האחריות של אחד המנהלים, שהוא בעל נטייה ברורה או בעל השכלה פורמאלית בתחום כלכלה או מנהל עסקים, ובעל אופי של יזם ונטייה הרפתקנית יותר, או נטייה לקחת סיכונים עסקיים מחושבים.
חברות פיתוח עסקי
אין חובה להעסיק מנהל פיתוח עסקי קבוע בעסק. כיום ישנן שפע של אפשרויות להעסקת מפתחים עסקיים כקבלני משנה, או כמועסקים פרוייקטואליים בתקופות רלוונטיות בחיי הארגון. העסקת מנהל פיתוח עסקי חיצוני עשויה לספק יתרונות משמעותיים לעסקים קטנים – ביניהן, קבלת מנהל פיתוח עסקי בעל ניסיון וידע רבים, יותר מאלה שהיה מתאפשר לארגון קטן להעסיק באופן קבוע.
כמה עולה פיתוח עסקי?
חשוב להבין, אין מחיר קבוע לפיתוח עסקי מכיוון שהמחיר משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו גודל העסק, מורכבות הפיתוח, הניסיון של בעל המקצוע והמטרות של העסק. השירותים מתחלקים לשירותים חד פעמיים ולשירותים הכוללים ליווי עסקי.
שירותים חד פעמיים הוא שירותים נקודתיים. מדובר על מקרה בו עסק מבקש תנופה עסקית באמצעות בניית תוכנית עסקית או תהליך קידום אחר. המחיר עבור פגישה חד פעמית מתחיל מכ-250 ש"ח ויכול להגיע לכ-1,500 ש"ח לשעה. המחיר הקבוע יתקבל רק לאחר שלב האפיון הראשוני שכן הוא מצביע על מורכבות הפיתוח. המחיר עבור מסלול ליווי של יועץ עסקי או מפתח עסקי מתומחר גם לאחר שלב האפיון. המחירים יכולים להיות לפי פרויקט כאשר מדובר על עסקים קטנים עד בינוניים. כאשר מדובר על ארגון גדול המחיר יהיה שעתי. המחירים מתחילים מכ-2,500 ש"ח ומגיעים לעשרות אלפי שקלים. זכרו, את המחיר ניתן לקבוע רק לאחר שני השלבים הראשונים בתהליך, בעל מקצוע שמציע לכם מחיר קבוע לפני שבדק את כל הממצאים הוא כנראה בעל מקצוע לא מנוסה.