רישום סימני מסחר הוא חלק מהותי מפקודת סימני המסחר משנת 1972, אשר רלוונטית עד עצם היום הזה. המשמעות העיקרית של הרישום הוא הקניית זכות השימוש הבלעדית לבעל הסימן לגביו עבור מוצרים או שירותים עבורם הוא נרשם. הרישום מסייע לעסק, למשל בכל הנוגע ליצירת הבידול הנדרש מהמתחרים ולבניית מוניטין, כשמהצד השני של המשוואה הוא עשוי למנוע הטעיית צרכנים.
לאחר שמבינים מדוע חשוב לרשום סימני מסחר, עולה שאלה נוספת: מהי הדרך הנכונה והפשוטה ביותר לעשות זאת?
כך רושמים היום סימן מסחר
רישום סימני מסחר נעשה באמצעות הגשה בקשה ייעודית, בטופס הזמין גם בצורה מקוונת, לרשות הפטנטים. אלא שעוד לפני שיוצאים לדרך עם הגשת הבקשה, חשוב לבצע מחקר מקדים שיבחן את סימני המסחר שכבר נרשמו, בדגש על התחום אליו משתייכים המוצר או השירות. אם סימן המסחר דומה או זהה לסימן אחר, או לחלופין נחשב לתיאורי או לגנרי מדי – סבירות גבוהה שהוא לא יאושר. את החיפוש ניתן לבצע באופן עצמאי, דרך מאגרים ישראלים או בין-לאומיים, כשאופציה אחרת היא לתת את המושכות לאנשי רשות הפטנטים, צעד הכרוך בבקשה בכתב ובתשלום אגרה.
בשלב הבא יש צורך בתשלום של אגרה העומדת נכון להיום על כ-1,600 ש"ח – אגרה שלא תוחזר גם אם יוחלט שלא לאשר בסופו של דבר את סימן המסחר.
לאחר מכן מתחילה הבחינה בפועל של סימן המסחר, שנמשכת לרוב כמה חודשים לפחות. אם בתום הבדיקה מוחלט לאשר את סימן המסחר, תתפרסם על כך הודעה רשמית המזמינה את הציבור הרחב להתנגד לסימן המסחר.
כאשר לא מוגשות התנגדויות, התהליך מתקרב לסיומו המוצלח. הבקשה תאושר והרישום של סימן המסחר ייעשה בפועל. הוא יישאר בתוקף כל עוד דואגים לחדש אותו: בשלב הראשון עשר שנים לאחר הבקשה הראשונית, ולאחר מכן אחת ל-14 שנה.
לא תמיד הכול עובר חלק
חשוב לציין שאם מעוניינים ברישום סימני מסחר עבור מוצרים או שירותים שונים, יש צורך בהגשת בקשה עבור כל אחד מהם. עם זאת עלות האגרה במקרה הזה מעט נמוכה יותר, ועומדת על כ-1,200 ש"ח. כך או כך רבים יטענו שעלויות רישום סימני המסחר עשויות להיות בטלות בשישים כאשר הרישום המוצלח מתבצע ומשייך את המוצרים או השירותים לגורם הנמצא מאחוריהם.
לצד זה יש תרחישים נוספים שהופכים את התמונה למורכבת יותר, ומעלים את הסבירות שיהיה מומלץ להיעזר במומחה בתחום (כפי שנראה מיד). כאשר מעוניינים להגיש את הבקשה לרישום במקביל במדינות שונות בעולם, לדוגמה, או כשעולה הצורך להגיש בקשה לזירוז הבחינה עקב נסיבות מיוחדות ומוצדקות, מנקודת המבט של מגישי הבקשה.
האם כדאי לבצע את רישום של סימן מסחרי באופן עצמאי?
הכללים של רישום סימני מסחר נראים על הנייר ברורים. גם אם הצפי הוא שבכל מקרה התהליך כולו יימשך לפחות שנתיים, אם מבצעים את השלבים השונים על פי הספר אין סיבה שהבקשה לא תאושר בסופו של תהליך. כמובן שחשוב לערוך קודם לכן את המחקר המקדים לגבי הסימנים הקיימים בצורה יסודית, לראות מהם הדגשים העיקריים שנדרש שסימני המסחר ימלאו ולהבין בדיוק איך מתבצע התהליך בפועל.
רבים ימליצו, עם זאת, לא לצאת למערכה לבד. ליווי של עורך דין הבקיא בתחום, או לחלופין עורך פטנטים, עשוי להקל על התהליך, לקצר אותו ולהגדיל את הסיכויים לאישור רישום הסימן המסחרי. קחו בחשבון שהליווי הזה כרוך בתשלום של כמה אלפי שקלים לרוב, כך שעליכם להעמיד את יתרונות וחסרונות כל אחת מהבחירות ולקבל את ההחלטה המושכלת.
לקריאה נוספת:
אודות סימני מסחר – רשות הפטנטים
סימני מסחר – פקודה, תקנות ואמנות
אולי יעניין אותך גם: