כל בעל עסק וכל יזם שחולם להקים עסק שמע בוודאי על המונח "מיתוג עסקי". מותג או מיתוג נתפסים כדבר מה שמשלב בתוכו תדמית ופרסום ביחד עם שיפור תוצאות עסקיות לטווח הארוך.
תפיסה כזאת היא נכונה, אך יש להדגיש שזה עובד לא רק עבור חברות גדולות, שיש להם תקציבי פרסום ניכרים. כיום, ניתן בהחלט להשקיע במיתוג עסקי גם לעסקים קטנים, לעיתים גם לקווי מוצרים מסוימים, ולהשיג בכך תשואה ניכרת בצורה של לקוחות נוספים ורווחים מאמירים.
מהו מיתוג עסקי?
מיתוג עסקי ניתן להגדיר בצורות רבות, אולם אנו סבורים שלא צריך להיעזר במונחים יבשים בכדי לתאר דבר שהוא חי ודינאמי כמו מיתוג. מיתוג הוא בעצם הענקה של אישיות לעסק, הענקה של תכונות, רצונות, שאיפות ואמונות ולא פחות חשוב – חזון.
לכאורה, מה לעסק ולתכונות כאלה? האם עסק הוא בן אדם? ובכן, עסק אולי איננו בן אדם, אבל בהחלט יש לו תכונות של ייצור חי ונושם. כל עסק הוא בעל תאריך לידה, לכל עסק יש היבטים חזקים אך גם חולשות, כל עסק שואף להצליח, לזכות בכבוד ובהערכה.
יש לשים לב שאינטרס של עסק מסוים בהחלט יכול להיות שונה מזה של מנהל או בעל תפקיד כזה או אחר.
באופן תיאורטי, עסק אמור להיות מנותק מבעל תפקיד שכן גם אם מנהל, עובד או אפילו מנכ"ל יעזבו או יוחלפו, העסק אמור להמשיך ולפעול ללא כל קושי, על סמך ה"קוד הגנטי" שלו. עסק שכושל בכך, ממש כמו בן אדם, מאבד את זכות קיומו ואכן, עם כל הצער שבדבר יש גם עסקים שעברו מן העולם לאחר שאבדו את זהותם ואת דרכם.
מיתוג, אם כן, הוא יציקת תוכן ומהות באישיות העסק. לאותה זהות יש השפעה ניכרת גם על העובדים אך לא פחות מכך – גם על הלקוחות ועל הצרכנים.
לקנות את התדמית
כדי להבין מדוע חשוב אותו המיתוג, מדוע חשוב כל כך להגדיר לעסק קווי אופי, אישיות, מראה מובחן, נספר שלקוחות כיום לא קונים רק מוצר אלא לא פחות מכך – גם את התדמית הנלווית לכך. מדוע קוקה קולה, למשל, שואפת למתג את עצמה כמשקה לצעירים? מדוע אפל ממתגת את עצמה כחדשנית ויוזמת? הצרכנים, שיכולים לבחור בין כל כך הרבה חלופות, נוטים ללכת לאיבוד כאשר הם מתבקשים לזכור את כל המוצרים המתחרים הקיימים בשוק.
תהליך הרכישה מתגבש במקרים רבים לכדי רכישה של תדמית, שעמה קל מאוד להזדהות. רוצים להרגיש צעירים? שתו משקה בעל אישיות צעירה.
רוצים להרגיש חדשניים ומתקדמים? מוצר טכנולוגי מחברה חדשנית יעזור לכם להגיע לשם. יש לכם עסק? רוצים שלקוחות יזכרו אתכם בצורה טובה יותר? השקיעו בבניית מותג, תנו אישיות לעסק, צרו בידול מאחרים והלקוחות יגיבו בהתאם.
מיתוג – גם באינטרנט
עולם האינטרנט המתפתח הביא את בשורת המיתוג לעסקים שעד כה לא היו חלק מהמשחק. באינטרנט, כאשר ניתן למצוא אלה לצד אלה אתרים ומוצרים של חברות ענק, חברות בינוניות ועסקים קטנטנים, גם מיתוג קטן יכול לעשות שינוי גדול. כאשר עסק מגדיר לעצמו מיתוג מסוים, הוא יכול להשקיע באתר טוב יותר, פרסום טוב יותר, קידום טוב יותר ברשתות החברתיות.
כדי להצליח במיתוג לא חייבים להפיץ מסרים פרסומיים באמצעי תקשורת יקרים. השקעה במיתוג, באמצעות מומחי פרסום ומיתוג יכולה להתאים גם לבעלי תקציב נמוך ואפילו לאנשי עסקים שרוצים למתג את עצמם באופן שונה. מובן, שמיתוג לא פועל רק ברשת. מיתוג אמיתי יכול לשלב גם אריזות מוצרים חדשות, עיצוב מחדש של משרד או מרכז מכירות, רכישת אביזרי פרסום וקידום מכירות שמחלקים ללקוחות ועוד.