ייעוץ ארגוני הוא שם שכולל בתוכו מגוון היבטים לגבי עולם העסקים הרחב, מדובר על מקצוע שקיים כבר שנים רבות בתרבות העסקית המודרנית והוא נלמד במוסדות אקדמיים רבים, במקור התחום של ייעוץ ארגוני היה מיועד לחברות ותאגידים גדולים יחסית אך עם השנים גם עסקים בינוניים וקטנים החלו להיעזר בשירותי יועצים ארגוניים לצורך שיפור פעילות העסק שלהם.
ההגדרה הבסיסית של ייעוץ ארגוני
מדובר על תהליך שבו גורם חיצוני שעוסק בייעוץ ארגוני נכנס לארגון כלשהו על מנת לבחון בו היבטים ספציפיים או לבצע כל התערבות אחרת שאמורה בסופו של דבר לשפר בעיה מוגדרת או התנהלות כללית לא נכונה. ייעוץ ארגוני מיועד לשפר מצב קיים של ארגונים והתהליך רלבנטי לארגונים במגוון גדלים ומצבים, ארגונים שעוברים שינויים כלשהם, שמתפתחים וגדלים וגם לארגונים שקטנים ונמצאים בקשיים.
אנשים שעוסקים בתחום של ייעוץ ארגוני מגיעים מרקעים אקדמיים ומקצועיים שונים, כי התחום מקיף מאוד וכולל היבטים רבים. יועצים ארגוניים יכולים להיות אנשים מתחומים עסקיים או כמותיים יותר במהותם כמו מנהל עסקים, כלכלנים ומהנדסי תעשייה וניהול או מתחומים שנוגעים להיבטים האנושיים של פעילות הארגון כמו פסיכולוגיה וסוציולוגיה.
תחומי פעילות נפוצים של ייעוץ ארגוני
סוגי הארגונים והעסקים שנזקקים לשירותי ייעוץ וליווי עסקי הם רבים מאוד וכך גם מגוון הבעיות שלשמן מזמין הארגון או העסק שירותי ייעוץ ארגוני, התחומים הנפוצים ביותר לגבי ארגונים רבים הם:
- שינויים במבנה הארגון: אנשי מקצוע של ייעוץ ארגוני יבחנו את הארגון ויאפיינו את מהות השינויים הדרושים, יסייעו לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר לארגון ויכווינו את תהליך הבנייה מחדש של מבנה הארגון כך שיהיה יעיל ביותר ויתאים לצרכים ולאילוצים השונים. ייעוץ ארגוני כולל גם ליווי בשלבים שלאחר הגשת המסקנות הרלבנטיות.
- אבחון כשלים ארגוניים: תהליך ייעוץ ארגוני ראשוני וכללי שנועד לנתח את פעילות ומבנה הארגון למציאת כשלים אפשריים ונקודות לשיפור.
- היבטי משאבי אנוש: היבט מוכר ולא פופולארי של ייעוץ ארגוני, בעיקר כי הוא עשוי להוביל לפיטורים של עובדים בארגון. התהליך כולל בחינת כל מערך העובדים בארגון, הערכת עובדים, רמות שכר, תהליכי גיוס עובדים וכדומה. יועצים ארגוניים רבים פועלים מבחינת משאבי אנוש כי זוהי הוצאה גדולה לכל ארגון וההון האנושי וניהולו הנכון הם קריטיים להצלחה עסקית.
- דרגים ניהוליים: ייעוץ ארגוני יכול לכלול בחינה של הדרגים הניהוליים בארגון, מבחינת ביצועים, התנהלות וכן פיתוח של המנהלים ושיפור המערך הניהולי.
- שיפור תהליכי תקשורת פנים ארגונית: ייעוץ ארגוני כולל במקרים רבים תהליכים לשיפור ושינוי התקשרות בתוך הארגון, בין ההנהלה לעובדים ובין המחלקות השונות, כולל פיתוח של היבטי מטה שונים כמו דיווח פנים ארגוני ניירות עמדה ועוד.
- סקרים ומחקרים פנים ארגוניים: אנשי ייעוץ ארגוני יכולים לבצע שורת מהלכים שנועדו ללמוד על הארגון, למשל ביצוע סקרים מקצועיים ומיוחדים לעובדים או מנהלים, בחינת הקשר של לקוחות לארגון – כולל שימוש באמצעים סטטיסטיים מתקדמים ותוכנות ייעודיות וכמובן המלצות מסכמות בעקבות הממצאים.
ייעוץ ארגוני – פועלים לטובת הארגון
הבסיס של ייעוץ ארגוני הוא פעילות שכולה לטובת הארגון שמשמש כלקוח של חברת הייעוץ, גם אם אנשים עלולים להיפגע בתהליך והארגון ייאלץ לעבור שינויים משמעותיים, ייעוץ ארגוני נועד לשפר את הארגון בסופו של דבר על פי ההגדרות שהגדירו ראשי הארגון.
ייעוץ ארגוני הוא סוג מסוים של ליווי עסקי ואפילו ניתן לראותו כמעין אימון עסקי של הארגון כולו, בעזרת תהליך ייעוץ יעיל ומקצועי אפשר לשפר תוצאות ולהפוך עסק כושל למצליח.