מהו גישור? גישור מוגדר כהתערבות של צד שלישי ניטראלי בהסכמת בעלי הדין לשם סיוע ביישוב הסכסוך על ידי הסכם מרצון.
הגישור מבוסס על יצירת אמון בין המתעמתים, במטרה לברר מהם האינטרסים המנוגדים שהובילו לסכסוך, תוך כדי זיהוי האינטרסים המשותפים. תהליך זה אמור להוביל למציאת פתרון שיאפשר את המשך השותפות ביחסים תקינים. ניתן לומר כי גישור הוא סוג של יעוץ עסקי שמטרתו לסייע בפתרון בעיות על הצד הטוב ביותר לשני הצדדים הנמצאים במחלוקת.
גישור כמנוף לפתרון סכסוכים עסקיים
מקובל לחשוב על הגישור כדרך מכובדת ורגועה יותר לפתרון סכסוכים מאשר מאבק משפטי, עד כמה שהדבר נכון חשוב לדעת כי במערכת העסקית הגישור הינו הרבה יותר מכך, ניתן להשתמש בו כמנוף תוך כדי פתרון הסכסוכים העסקיים. הסיבה לכך נעוצה בתהליך הגישור אשר כולל כמה שלבים שבכוחם להעניק לעסק כח מחודש ואף לפתור בעיות חבויות שלא ידעו על קיומן.
השלב הנכון בפניה לגישור
בדרך כלל פונים בעלי דין לגישור רק בשלב מתקדם בעימות, כאשר הוא מחמיר ועומד לקראת תביעה בבית משפט. בנקודה זו כבר שובשו יחסי העבודה בין המעורבים, הנזק נגרם. וכאן מתבקש לשאול, האם זהו מקומו האופטימאלי של הגישור, האם כאן הוא משקף התנהלות מתקדמת, ההולמת את העידן המודרני? הלוא בשלב זה הקונפליקט הביא לכל הצדדים נזקים בעלויות גבוהות במיוחד, הן בתפקוד העסק והן בהוצאות ייעוץ משפטי, בנוסף לנזקים משניים כמו לחצים וטיפולים פסיכולוגיים.
התשובה היא שאכן מקומו של הגישור מתאים יותר בשלב הראשוני של התהוות הקונפליקט, כאשר מרקם היחסים בין הצדדים עדיין יציב ומאפשר פתרון שלא יזעזע את המערכת. ולא זו בלבד, אלא שבמקום זה גישור יוכל להפוך סכסוכים עסקיים למנוף בהתפתחות החברה.
גישור מתוך גישה מודרנית
התערבות המגשר בתחילתו של הקונפליקט מתאימה לחשיבה המודרנית בה אנו שומרים על הבריאות בדרך של מניעת המחלות על ידי הקפדה על הרגלי אכילה נכונים, כושר, וטיפולים אלטרנטיביים מאזנים.
כאשר פונים לגישור על מנת שימנע את ההתדרדרות הצפויה בעסק כתוצאה ממחלוקת, דהיינו בשלב הראשוני של הסכסוך העסקי, אנו שומרים על האיזון במערכת מחד, ואף מנצלים את הקונפליקט לשם בחינת המאפיינים המיוחדים של כלל הגורמים בחברה מאידך. זהו מהלך שמציב את הגישור כמנוף לפתרון סכסוכים עסקיים.
איך יהפוך הגישור למנוף עסקי
כיצד? הגישור מורכב בעיקר מחשיפת אינטרסים חבויים והבהרת מקומם, כובד משקלם וחשיבותם לעומת האינטרסים והשאיפות של הצד שכנגד. הצגת הדברים בצורה בהירה מאפשרת למצוא את המשותף ולהתגבר על חילוקי הדעות. בסכסוכים עסקיים ניתן להשתמש בתהליך כזה כמנוף, חשיפת הנתונים תאפשר הצבה מחדש של כוח האדם בחברה במקומות המתאימים ביותר, וכן בנייה נכונה של המערכות השונות בצורה שלא תוביל לקונפליקטים וממילא תייעל את המערכת הרבה יותר.
מנוף כלפי חוץ
הדבר נכון גם לגבי העולם שבחוץ, מערכת העסקים בעידן המודרני סבוכה ביותר. בכדי שחברה או כל גוף פיננסי אחר ישתלבו בה בהצלחה נדרשים שני נתונים מרכזים, א. שקט תעשייתי המאפשר לקדם את המודל העסקי שהחברה מציעה. ב. בהירות והתמצאות גדולות ככל האפשר בכל נתון שעשוי להשפיע על העסק.
הגישור בסכסוכים עסקיים יכול להוות מנוף לגבי שני החלקים, בנוסף לפתרון הקונפליקט המסוים שהזמין את הגישור. לעומת מאבק משפטי שלא מאפשר שלווה בעסק, הן במהלכו והן לאחריו, הרי שהגישור מאופיין גם בדרכו הרגועה וגם בפתרונות משביעי רצון לשני הצדדים. לצד זה, יוכל הגישור להיות מנוף בכל הנוגע לבהירות בעסק ובגורמים המשפיעים עליו, כאשר במהלך הגישור ייחשפו נתונים סודיים ויונחו כל השולחן לשם ניתוח וטיפול בהם.
אולי יעניין אותך גם: